
Нова година, нови принципи и стара рокля
Казвам се Богдана Костова и хората ме знаят като заклет фен на магазините за втора употреба. Дори и в Инстаграм „скромно“ съм се нарекла Thrift Guru (@bogdana.jpg), защото имам многогодишен опит измежду щендерите на стотици такива бутици в различни държави и око, което фиксира добрата находка от разстояние.
Новогодишната нощ е вече зад гърба ни и всичко, което ни остана от вечерта, са хубавите спомени... и един тоалет, който вероятно никога повече няма да бъде облечен.
Колко често ти се случва да си купиш аутфит за определен повод и да го сложиш само и единствено тогава? А каква беше сумата, която похарчи? В зависимост от повода, цената на една рокля може да стартира от 50 лв., а таванът е много далеч и е възможно да достигне стотици или дори хиляди левове. Дори и да няма конкретна причина, много хора купуват дрехи, чиято употреба е еднократна – достатъчно за един пост в Инстаграм. Производството и употребата на облекло, обувки и домакински текстил, използвани в Европейския съюз, генерират емисии, еквивалентни средно на 654 кг CO2 на човек за една година. Това прави около 318 милиона тона въглероден диоксид само в Европейския съюз и само от тази дейност. Също така се предвижда, че сумата, похарчена за летни аутфити, подходящи за фестивали или сватби, които често мотивират такива покупки, ще възлезе на над 3 милиарда евро за идния топъл сезон. Престъпно много пари за дрехи, които ще бъдат носени само един път, нали? Ако и ти си фен на концепцията на еднократно носене или си взимаш по нещо ново за всяко събитие, това може да ти излезе скъпо удоволствие и най-вероятно общата сума, похарчена годишно за такива дейности, може да бъде равна на цената на екзотична луксозна почивка например.
За всеобщо щастие обаче, този проблем, засягащ най-вече женската част от потребителите, има своето решение. И това са магазините за втора употреба като Мания. Обикновено повечето находки там са именно в следствие на такива обстоятелства – дрехи, носени по 1 път и предадени нататък за следващи притежатели. Това има няколко предимства. Първо, да кажем, че първият ползвател на една рокля е платил 500 лв.; дори и в деня на зареждане в магазини Мания можеш да се сдобиеш с такава за поне 10 пъти по-ниска цена. Такива намаления няма никъде! Бел.ред. Например аз бях с рокля за 3 лв. на Нова година и това беше най-малкият ми разход около празника, имайки предвид колко много хората харчат за тази вечер. Роклята беше малко по-широка от желаното, но един колан (също от втора употреба), свърши чудеса и крайният резултат беше уау. За съжаление, нямам нито една снимка, която да документира това, което казвам, но можеш да ми имаш доверие.
Второ, цикълът продажба-носене-предаване нататък е вече толкова опростен и бърз, че е съвсем възможно дреха, която е дебютирала в предния сезон, вече да бъде видяна на щендерите на Мания. И така всъщност една дреха, която по стандартите на средностатистически купувач се води „стара“, защото е в магазин за втора употреба, всъщност е по-нова, отколкото бихме могли да предположим.
Трето, купувайки си употребена дреха, подкрепяш устойчива дейност. За отглеждането на само 1 кг суров памук са необходими 10 000 л вода. По темата за етичните и природните предимства може да бъде написано много, но ако искаме да постигнем промяна, трябва първо да започнем със съзнанието на потребителите. А как би могло да се случи това? С всяка покупка от втора употреба стъпваме с една крачка напред към по-устойчивото бъдеще.
От Богдана Костова – стилист; @bogdana.jpg
Още новини

Лицата на MANIA

MANIA GIVEAWAY във Facebook

Виж най-добре облечените звезди на МЕТ Гала 2023 г.

Кои са най-желаните модни марки за първото тримесечие на тази година?
